Home Akcesoria rowerowe Jak zabezpieczyć rower przed kradzieżą?
zabezpieczenie roweru

Jak zabezpieczyć rower przed kradzieżą?

by Wiktor Janiak

Kradzieże rowerów to niestety wciąż codzienność. Aby spokojnie zostawić swój sprzęt pod sklepem czy szkołą warto zadbać o odpowiednie zabezpieczenie. Na rynku dostępnych jest kilka różnych typów zapięć do roweru – sprawdźmy zatem co mamy do wyboru. 

Zapięcia do roweru można śmiało podzielić ze względu na ich budowę i to, jaki poziom zabezpieczenia oferują. Warto wybierać produkty atestowane, ponieważ ich skuteczność została zbadana przez specjalistów. Zanim wybierzesz odpowiednie dla siebie zapięcie, warto dowiedzieć się co masz do wyboru i jak działa każde z nich. 

Rodzaje zapięć rowerowych:

  • łańcuch,
  • linka,
  • linka zbrojona,
  • U-lock – szekla,
  • zapięcie składane,
  • blokada na koło.

Rowery sportowe i wyczynowe bywają bardzo drogie, ich właściciele poza solidnymi zabezpieczeniami stosują również lokalizatory GPS i ubezpieczają swoje sprzęty od kradzieży i zniszczenia. 

Łańcuch do zapięcia roweru

To tradycyjne zapięcie rowerowe – gruby, stalowy łańcuch z kłódką. Obecnie łańcuchy rowerowe mają bardziej nowoczesną formę. Przede wszystkim dodaje się winylowe osłony na ogniwa łańcucha, tak aby codzienne użytkowanie zapięcia nie niszczyło ramy. Osłony mają również dodatkową funkcję – utrudniają przecięcie zabezpieczenia. 

Zamiast tradycyjnej kłódki pojawiły się zamki na kluczyk lub blokady szyfrowe, które posiadają zabezpieczenia przed rozwierceniem czy rozerwaniem. Łańcuch ma tę zaletę, że przypniesz na nim rower do dowolnego elementu infrastruktury – ruchome ogniwa po prostu dopasują się do jego kształtu.

Podstawowe zabezpieczenie – linka 

Linka stalowa z zamkiem to chyba najczęściej wybierane zapięcie do roweru. Jest lina skręcana ze stalowych prętów w osłonie z tworzywa. Im grubsza tym skuteczniej będzie chronić rower przed kradzieżą. Linki mają różne długości, więc możesz dopasować ją do tego, w jakich miejscach najczęściej zostawiasz rower. Warto wybrać linkę zbrojoną, wówczas będzie zdecydowanie trudniejsza do przecięcia. 

U – lock – jak działa i jak z niego korzystać?

zabezpieczenie roweru typu ulock

Zapięcie rowerowe typu U-lock to stalowa szekla w kształcie litery U, którą zamyka poprzeczny mechanizm z blokadą na kluczyk lub kod. Najskuteczniejszy będzie U-lock ze stali hartowanej lub specjalnie utwardzonej – wówczas niemożliwe będzie przecięcie zapięcia ręcznie. Ta część zapięcia powinna być pokryta specjalną warstwą chroniącą przed zarysowaniem lakieru na ramie. Warto zwrócić uwagę na mechanizm zamka – powinien być tak skonstruowany, aby nie można było wyszarpnąć z niego szekli. Zapięcie typu U-lock stawia nam pewne ograniczenia – najlepiej sprawdza się na stojakach rowerowych. 

Zapięcie składane do roweru – wygodna alternatywa

Składa się z kilku połączonych ze sobą stalowych elementów. Części zapięcia składanego nie są sztywne – zginają się, więc łatwiej jest je dopasować do roweru i stojaka. Solidne i atestowane zapięcie składane do roweru daje wysoki poziom zabezpieczenia. 

Blokada na koło

Jest to zabezpieczenie w kształcie podkowy, które po założeniu całkowicie blokuje ruch koła. Zatem na tak zabezpieczonym rowerze złodziej na pewno nie odjedzie. Warto zainwestować w model, który dodatkowo posiada łańcuch do przypięcia roweru do stałego elementu infrastruktury. BLokady tylnego koła często wyposażone są w otwory do podpięcia własnej linki lub łańcucha.  Wybierając takie zabezpieczenie zwróć uwagę na to, czy będzie ono pasować do konstrukcji roweru. 

Zapięcie do roweru na klucz czy na szyfr?

Ten wybór to kwestia indywidualna – wszystko zależy od tego jak będzie Ci wygodniej. Rzadko zdarza się, żeby złodziej rozwiercał zamek zapięcia wiertarką – robi zbyt dużo hałasu. Najczęściej używane przez złodziei rowerów narzędzia to piłki lub nożyce do metalu. Dlatego zwracaj raczej uwagę na jakość zabezpieczenia pod tym kątem. Zwróć też uwagę na jakość połączenia linki czy łańcucha z zamkiem – to często słaby punkt. Wybieraj takie zapięcia do roweru, których zamki wyposażono w blokady przed siłowym wyszarpnięciem lub rozerwaniem. 

Jak przypinać rower?

Solidne zapięcie to nie wszystko – ważne jest to, w jaki sposób rower jest przypięty. Rower przypinamy zawsze za ramę i co najmniej jedno koło. Rower miejski wygodniej jest przypiąć ramą i przednim kołem do stojaka. Natomiast rowery górskie przypinaj za ramę i tylne koło. Jeśli posiadasz O-lock czyli blokadę tylnego koła dodatkowo zapięty przód utrudni zadanie potencjalnemu złodziejowi. 

Nigdy nie przypinaj roweru do ruchomych elementów – łańcucha, szprych czy przewodów itp. Zdeterminowany złodziej nawet jeśli roweru nie zabierze to na pewno go uszkodzi. Sztyca podsiodłowa to również nie jest najlepsze miejsce do zakładania zapięcia – jakoż to kłopot zdjąć siodełko? 

Do czego przypinać rower?

Rower za pomocą wybranego zapięcia przypinaj do stałych elementów infrastruktury. Takich, które są na stałe związane z podłożem. Stojaki rowerowe, drzewa, solidne elementy ogrodzenia, słupy oświetleniowe, barierki – to miejsca, w których bezpiecznie możesz zapiąć rower. Kiepskim pomysłem jest przypinanie roweru do znaków drogowych – często bardzo łatwo jest taki znać wyjąć. 

Ważne jest również miejsce, w którym chcesz zapiąć rower. Wyznaczone miejsca, gdzie zamontowano stojaki na rowery to oczywiście pierwszy wybór. Jeśli nie ma takowych, najlepiej jest zaparkować w miejscach, gdzie przez cały dzień jest dużo ludzi. Dobrym pomysłem jest też zapięcie roweru w takim miejscu, które widać z okien budynku, do którego się udajesz lub zapięcie roweru w zasięgu kamery monitoringu.  

Zapięcia rowerowe dają różny poziom ochrony. Niektóre są bardzo trudne do sforsowania, inne tylko spowalniają złodzieja. Nie warto inwestować w najtańsze modele, chyba że zostawiasz rower na krótko i zawsze w zasięgu wzroku. Bez względu na wybór zabezpieczenia, zawsze warto zarejestrować rower w bazie policyjnej. Wystarczy udać się z rowerem na komisariat – na ramie wygrawerowane zostaną numery, które znajdą się w bazie elektronicznej. Zarejestrowany rower łatwiej jest odzyskać po kradzieży.

Related Posts