Home Porady rowerowe Jaki BMX wybrać dla początkującego?

Jaki BMX wybrać dla początkującego?

by Wiktor Janiak

Jazda na rowerze BMX to ekscytująca i bardzo widowiskowa dyscyplina sportowa. Jaki BMX wybrać na początek, aby czerpać frajdę z jazdy i nauki trików?

Rower pomaga budować kondycję i świetnie wpływa na zdrowie. Wycieczki rowerowe są super, ale Ty chcesz spróbować czegoś ciekawszego. Chcesz spróbować swoich sił w skateparku lub poszaleć trochę na asfalcie? Pomożemy Ci wybrać odpowiedni rower BMX, w sam raz na początek Twojej przygody z freestylem. 

Rower BMX – krótka charakterystyka

BMX to lekki rower, który służy do wykonywania trików na torach z przeszkodami i rampach. Pozbawiony jest wszystkich zbędnych dodatków – to rama o specyficznej geometrii, 20 lub 24 -calowe koła, prosty napęd i kierownica o charakterystycznym kształcie. Wszystko po to, aby z łatwością wykonywać z nim ewolucje w powietrzu i na asfalcie. 

BMX-y można podzielić na dwie grupy – przeznaczone do różnych dyscyplin. Race BMX do ścigania i Freestyle BMX, na których możesz uprawiać dirt jump (jazda po specjalnie przygotowanym torze), skakać na rampie w skateparku lub wykonywać ewolucje na asfalcie.

Jaki BMX dla początkującego? 

W przypadku tej grupy rowerów opcje są dwie – złożenie własnego BMX-a z części i zakup roweru z seryjnej produkcji. Na początek najlepszym wyjściem jest kupienie gotowego roweru i skorzystanie z porad doświadczonych sprzedawców. Aby złożyć swój sprzęt z komponentów musisz wiedzieć czego potrzebujesz. Dowiesz się tego dopiero, gdy wypracujesz własną technikę jazdy i wybierzesz ulubioną dyscyplinę.

Rower BMX to z pozoru prosty mechanizm, ale nie polecamy kupowania roweru w markecie to będzie BMX tylko z nazwy. Może się okazać, że nasz rower nie chce współpracować przy nauce trików i Twoja przygoda z freestylem szybko się skończy. Najlepsza opcja to rower od polskiego producenta z dobrze zaprojektowaną ramą i na solidnych komponentach. Trzeba pamiętać o tym, że BMX to sport ekstremalny – wymaga nie tylko dobrej kondycji, ale również odpowiedniego sprzętu. 

Na jakich elementach wyposażenia należy się skupić kupując pierwszego BMX-a? Rower ma być lekki – jego waga będzie kluczowa podczas szlifowania techniki jazdy. Wytrzymała rama to podstawa, ale o niej napiszemy szerzej za chwilę. 

Szybka jazda, skoki i upadki wymagają naprawdę porządnych łożysk. Konstrukcja roweru narażona jest na dużo większe przeciążenia niż przy “normalnej” jeździe. Łożyska kulkowe są tanie, ale ich trwałość jest niska. Jeśli poważnie myślisz o swojej przygodzie z freestylem warto zainwestować w rower na łożyskach maszynowych. Opory toczenia będą znacznie zredukowane, co przedłuży żywotność roweru.  

Kierownica do BMX-a to bardzo specyficzna konstrukcja – jest wysoka i dość szeroka. Im wyższa i szersza tym lepiej na początek – łatwiej będzie np. zmieniać dłonie podczas obracania kierownicą wokół własnej osi. Wybór do siodełka? Cóż jak twierdzą freestylerzy: “na tym rowerze się nie siedzi”, jednak odpowiednio wyprofilowane siodełko ułatwi rozpędzenie się na rowerze i nie będzie przeszkadzać podczas akrobacji.

Jaka rama do BMXa?

Rama to podstawa konstrukcji każdego roweru – w BMX-ach jest najważniejszym elementem. Rowery BMX buduje się na ramach aluminiowych, stalowo – chromowych oraz ramach ze stali węglowej Hi-Ten. Rama aluminiowa jest lekka, ale niekoniecznie komfortowa, ale stopień pochłaniania drgań pozostawia sporo do życzenia. 

tricki na bmx

Ramy ze stali węglowej mają tę zaletę, że są odpowiednio sztywne. Wykonywanie pierwszych ewolucji i nauka trików na rowerze ze stalową ramą będzie męcząca, ale masz pewność, że rower wytrzyma spotkania z ziemią. 

Najbardziej cenione są ramy stalowo – chromowe o zwiększonej wytrzymałości. Rower jest solidny, ale jednocześnie odpowiednio lekki. Taka rama zapewnia duży komfort – świetnie pochłania drgania. 

Jak dobrać ramę BMXa do wzrostu? 

Dobrze dopasowana rama roweru to wygodna i bezpieczna jazda. Na odpowiednio dopasowanym rowerze szybko i z przyjemnością opanujesz techniki freestylu. W przypadku BMXa ważna jest długość ramy – jeśli będzie za krótka będziesz uderzać kolanami o kierownicę i krzywić kręgosłup. Natomiast za długa rama przeszkadza w wykonywaniu trików. Trzeba znaleźć złoty środek pomiędzy komfortem jazdy, czyli odpowiednią ilością miejsca na nogi, a długością ułatwiającą ewolucje. 

Ramy BMX produkowane są najczęściej w rozmiarach od 18” do 21” – przy czym 18” i 19” cali to rozmiar dla juniorów. Dla dorosłych o wzroście 160 – 180 cm najlepsze będą ramy długości 20,2 – 20,75, natomiast dla osób wyższych 20,9-21,5 cala. 

Jakie koła do BMXa?

Rozmiar koła dla młodzieży dorosłych to najczęściej 20” – mniejsze koła montuje się w BMX-ach dla dzieci. 20” to rozmiar dla osób, które mierzą powyżej 140 cm wzrostu. Biorąc pod uwagę fakt, że na rowerze będziemy skakać i upadać obręcze i opony muszą być odpowiednio wytrzymałe. Rowery do flatlandu, czyli ewolucji na asfalcie powinny być wyposażone w solidne pegi, czyli rurki mocowane do osi koła, na których będziesz opierać stopy podczas wykonywania trików.  

Jak hamować na BMXie?

W zależności od przeznaczenia rowery mogą być wyposażone w hamulce. Do flatlandu czyli akrobacji na asfalcie wybieramy rower bez hamulców lub z hamulcem na tylne koło i rotorem z przodu – pozwala on na obrócenie kierownicy o 360 stopni. BMX z hamulcami to większe poczucie bezpieczeństwa podczas pierwszych prób ewolucji. 

Hamowanie na BMX-ie bez hamulców to pierwsze co musisz dobrze opanować zanim zaczniesz uczyć się trików. Pozostanie hamowanie nogami lub dość trudne technicznie zarzucanie tylnego koła – potrzebujesz już sporej wprawy, aby zrobić to bez nieprzyjemnego spotkania z asfaltem. Podczas hamowania nogami trzeba zmniejszyć prędkość i zeskoczyć z roweru. 

Ile kosztuje dobry BMX?

Kompletny rower BMX od polskiego producenta Tabou to wydatek ok. 1000 PLN – i to na początek z powodzeniem wystarczy. Za topowe marki, jak Flybikes czy WeThePeople trzeba zapłacić ok. 2000 PLN i więcej. Prawdziwi pasjonaci składają sobie rowery z części, ale takie indywidualnie skomponowane, designerskie cacka potrafią kosztować ponad dwukrotnie drożej niż rower seryjny.   

Related Posts